تبلیغات

پیچک

به سوی حقیقت... - زهرای مرضیه سلام‌الله علیها در منابع اهل سنت
 
   
زهرای مرضیه سلام‌الله علیها در منابع اهل سنت

قطره ای از بحرفضائل زهرای مرضیه سلام‌الله علیها در منابع اهل سنت


بعد از رحلت پیامبر (صلى الله علیه و آله) طوفان عجیبى در جامعه اسلامى بر سر مسأله خلافت در گرفت، طوفانى كه نتیجه آن تغییر محور خلافت از خاندان پیامبر (صلى الله علیه و آله) به سوى افراد دیگرى بود، آن‌ها كه از سوى خدا به عنوان جانشینى پیامبر (صلى الله علیه و آله) معرفى شده بودند كنار زده شدند و دیگران جاى آن‌ها را گرفتند.

منزوى شدن اهل‏بیت (علیهم السلام) سبب شد كه مقامات حاكم آنچه از فضایل و مناقب در شأن آن‌ها بود و طبعاً شایستگى و اولویت آن‌ها را براى مسأله خلافت اثبات مى‏كرد، سانسور كنند؛ زیرا ذكر این مناقب و فضایل براى همه سؤال‏ انگیز بود كه اگر آن‌ها داراى چنین مقاماتى بوده ‏اند پس چرا دیگران پیشى گرفتند؟!(1)

اما از آنجا که خواست پرودگاربر باقی ماندن این فضائل بود، فضائل ومناقب اهل بیت (علیهم السلام) بطور کلی از بین نرفت وبه راستی که ذکراحادیث فضائل ومناقب اهل بیت (علیهم السلام) درکتب مخالفان وعبور آن از کانال زمان ومحیطی که نهادن نام "على" بر فرزند جرمى نابخشودنى محسوب مى‏شد، خود معجزه است؛ آری آن‌ها مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند؛ ولى خدا جز این نمى‏خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند! «یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرهَ الْكافِرُونَ».(2)

....

شیعه وسنی روایات بسیاری از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه وآله در شأن ومنزلت حضرت زهراء سلام‌الله علیها بیان نقل نموده اندکه نشان از جایگاه ویژه وبالای حضرت صدیقه طاهره دارد ما نیز قبل از ورود به اصل بحث تنها چند روایت از بحر بیکران فضائل برترین بانوی جهان از منابع معتبر اهل سنت نقل می‌کنیم.

1.  قالَ رسول‌الله: «فاطمةُ سَیّدَة نِساءِ اَهلِ الجَنّة» (3) 

 فاطمه (سلام‌الله علیها) سرور زنان اهل بهشت است.

2.  آلوسی که از استوانه های علمی اهل سنت است در تفسیر روح المعانی در مورد مقام والای حضرت زهراء سلام الله علیها می گوید:

«وَ الَّذِی أَمْیَلُ إِلَیْهِ - أَنَّ فَاطِمَةُ الْبَتُولُ أَفْضَلِ النِّسَاءِ المتقدمات والمتأخرات مِنْ حَیْثُ إِنَّهَا بَضْعَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ تَعَالَى عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ بَلْ وَ مَنْ حیثیات أَخَّرَ أَیْضاً ، وَ لَا یعكر عَلَى ذَلِكَ الْأَخْبَارِ السَّابِقَةِ لِجَوَازِ أَنْ یُرَادَ بِهَا أَفْضَلِیَّةِ غَیْرِهَا غلیها مِنْ بَعْضِ الْجِهَاتِ وبحیثیة مِنْ الحیثیات - وَ بِهِ یُجْمَعُ بَیْنَ الْآثَارُ - وَ هَذَا سَائِغُ عَلَى الْقَوْلِ بِنُبُوَّةِ مَرْیَمَ أَیْضاً إِذْ البضعیة مِنْ رَوْحِ الْوُجُودِ وَ سَیِّدُ كُلِّ مَوْجُودُ لَا أَرَاهَا تُقَابِلُ بِشَیْ‏ءٍ وَ أَیْنَ الثُّرَیَّا یَدٍ»(4)

نظر من این است كه فاطمه بتول أفضل از تمام زنان اولین و آخرین است از جهت این‌كه او پاره تن رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ سلم) است و از سایر جهات هم همین‌گونه است و ... حتی اگر ما قائل شویم كه حضرت مریم نبی بوده باز هم فاطمه أفضل از او است؛ زیرا پاره تن روح وجود عالم هستی و پاره تن سید تمام موجودات است [یعنی رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ سلم)] و با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. چه زمانی می‌تواند این دست‌های بشری به ستاره ثریا برسد؟

3.  قالَ رسول‌الله (صلی‌الله علیه وآله): «اِنّمَا فاطُمَة بَضعَة مِنِّی یُوذِینِی ما آذاها» (5) 

فاطمه (سلام‌الله علیها) پاره تن من است هر چه او را آزار دهد مرا مى‏آزارد.

آری آزار فاطمه (سلام‌الله علیها) آزار رسول اکرم صلوات الله علیه وآله است؛ و جزای آزار رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله نیز در قرآن کریم آمده است.

در دو آیه از آیات قرآن کریم جزای آزار دهندگان رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله را عذاب الهی ودوری از رحمت پروردگاربیان می داردآنجا که می فرماید:

«إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً»(6)

 آن‌ها كه خدا و پیامبرش را آزار مى‏دهند؛ خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته و براى آن‌ها عذاب خواركننده‏اى آماده كرده است.

درآیه ای دیگرنیزمی فرماید: «الَّذینَ یُؤْذُونَ رسول‌الله لَهُمْ عَذابٌ أَلیم‏»(7)

 آن‌ها كه رسول خدا راآزار مى‏دهند، عذاب دردناكى دارند.

4.  «كانَ رسول‌الله (صلی‌الله علیه وآله) اذا سافَرَ كانَ آخِرُ عَهْدِهِ بِانْسانٍ مِنْ اهْلِهِ فاطِمَةَ (س) وَ اوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْهِ اذا قَدِمَ فاطِمَة».(8)

هر زمان پیامبر (صلی‌الله علیه وآله) به سفر مى‏رفت آخرین كسى را كه خداحافظى مى‏كرد دخترش فاطمه (سلام‌الله علیها) بود و هنگامى كه از سفر باز مى‏گشت نخستین كسى را كه دیدار مى‏كرد زهرا (سلام‌الله علیها) بود.

5.  قال رسول‌الله: «اِنّ الله یَغضِبُ لِغَضَبكِ و یَرضَی لِرِضَاكِ»(9)

 خداوند بخاطر خشم تو خشمگین مى‏شود و به خاطر رضاى تو راضى‏ می شود

ما در شبانه روز حداقل ده مرتبه دعا می کنیم  از کسانی که مورد غضب الهی قرار گرفته اند، نباشیم «اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و الضالین» از جمله کسانی که در زمره مغضوبینند کسانی هستند که باعث خشم و غضب و نارضایتی فاطمه زهراء سلام ‌الله علیها شده اند.

6.   عَن زَیدِ بن اَرقَم: اِنَّ رسول‌الله (صلی‌الله علیه وآله) قالَ لِعَلی وَ فاطمَة و الحَسَنِ وَ الحُسَین: «اَنا حَربٌ لِمَن حارَبتُم وَ سِلمٌ لِمَن سالمتُم»(10)

زید بن ارقم از نبی مکرم اسلام [صلی‌الله علیه وآله] نقل می‌کند که حضرت به علی و فاطمه و حسن و حسین [علیهم السلام] فرمودند: من با كسى كه با شما جنگ كند اعلان جنگ مى‏كنم و با كسى كه با شما صلح كند اعلان صلح مى‏كنم‏.

7.  «عَن عائِشَه اُمُ المُومِنِین اَنَّهَا قالَت: مَا رَأَیتُ اَحَدَاً أَشبَه کَلامَاً و َحَدِ یثَاً مِن فاطمة بِرسول‌الله (صلی‌الله علیه وآله) و کانَت اذا دَخَلَت عَلَیهِ رَحَّبَ بِها و قَامَ اِلِیها، فَاَخَذَ بِیدَها فَقَبَّلَها، وَ اَجلَسَها فِی مَجلِسِه» (11)

 عائشه ام المومنین نقل می‌کند که: «من هیچ كس را در سخن گفتن از فاطمه شبیه ‏تر به رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله) ندیدم، هنگامى كه وارد بر پدر مى‏شد به او خوش آمد مى‏گفت و در برابر دخترش فاطمه بر مى‏خاست، دست او را مى‏گرفت و مى‏بوسید و او را در جاى خود مى ‏نشاند».

منابع معروف و مشهور اهل سنت پر است از احادیثی که مناقب حضرت زهراء سلام‌ الله علیها را بیان می‌کند ما در این بخش تنها به ذکر چند روایت از منابع معتبر اهل سنت اکتفا نمودیم.

در باب مناقب حضرت زهراء سلام‌ الله علیها برخی از اهل سنت حتی کتاب مستقل نگاشته اند بنابراین مقام ومنزلت والای دخت نبی مکرم اسلام (صلى الله علیه و آله) بر هیچ کس پوشیده نیست.(12)


(1) - زهراء علیهاالسلام برترین بانو ، آیت الله مکارم شیرازی ص 22

(2) - سوره مبارکه توبه آیه 32

(3) - صحیح بخاری ج 5 كتاب فضائل اصحاب النبی باب 61مناقب فاطمه صلی الله علیه و آله ص 96

(4) - تفسیر روح المعانی، ج3، ص 149

(5) - صحیح مسلم ج 4 ص 1903 كتاب فضائل الصحابه باب مناقب فاطمه حدیث 94

(6) - سوره مبارکه احزاب آیه 57

(7) - آیه 61 سوره مبارکه توبه.

(8) - صحیح ابى داود، باب ما جاء فی الانتفاع بالعاج‏ صفحه 26- و مسند احمد بن حنبل، جلد 6، صفحه 282

(9) - سنن ترمذی ابواب المناقب ماجاء فی فضل فاطمه ص 100

(10) - سنن ترمذی ترمذی ابواب المناقب ماجاء فی فضل فاطمه

(11) - مستدرك الصحیحین، جلد 3، صفحه 154

(12) - آدرس برخی دیگر از منابع اهل سنت كه فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها را ذكر كرده اند. 11-1 المستدرك علی الصحیحین كتاب

 معرفه الصحابه ذكرمناقب فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه و آله 11-2 مسند احمد بن حنبل جلد 6 احادیث فاطمه بنت محمد صلی الله علیه و آله

 ص 282 11-3 مستدرك حاكم ج 2 ص 156 11-4 سنن ترمذی ج 5 ما جاء فی فضل فاطمه رضی الله عنه ص 359 11-5 فضائل سیدة انساء –

عمربن شاهی 11-6 الصداعق المحرقه – باب 11 – فی فضائل اهل البیت فصل 1 ص 160.



[ ]
[ مرتبط با ] : حضرت زهرا(س)
ن : امیرعباس کریمی
ت : سه شنبه 12 اسفند 1393
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.