تبلیغات

پیچک

به سوی حقیقت... - آیا حدیث «ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین» سندیت دارد؟
 
   
آیا حدیث «ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین» سندیت دارد؟

آیا حدیث «ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین» سندیت دارد؟ اگر سند دارد اسناد آن را از كتب شیعه و اهل سنت بیان کنید.

پاسخ:

این روایت یکی از فضایل بزرگ امیر المؤمنین (علیه السلام) را بیان می‌كند و تصریح می‌نماید كه مقابله مخلصانه آن حضرت با عمرو بن عبدود برتر از عبادت تمامی جن و انس می باشد. حدیث فوق از جمله روایاتی است که مورد قبول شیعه و سنی می باشد و با الفاظ مختلفی نقل شده كه آن را از منابع فریقین نقل می نماییم.

الف)  کتب اهل سنت:

حاكم نیشابوری روایت فوق را در کتابش با متن و سند ذیل می آورد:

حدثنا لؤلؤ بن عبد الله المقتدری فی قصر الخلیفة ببغداد ثنا أبو الطیب أحمد بن إبراهیم بن عبد الوهاب المصری بدمشق ثنا أحمد بن عیسى الخشاب بتنیس ثنا عمرو بن أبی سلمة ثنا سفیان الثوری عن بهز بن حكیم عن أبیه عن جده قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لمبارزة علی بن أبی طالب لعمرو بن عبد ود یوم الخندق أفضل من أعمال أمتی إلى یوم القیامة.

الحاكم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاى405 هـ)، المستدرك علی الصحیحین، ج 3 ، ص 34، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990

بهز ابن حكیم از پدرش و او از جدش نقل كرده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:  مبارزه علی بن ابیطالب با عمرو بن عبدود در روز خندق برتر از عبادت تمام امتم تا روز قیامت می‌باشد.
......

به نقل سیوطی در كتاب «جامع الاحادیث»، ذهبی از علمای رجال اهل سنت، سند این روایت را صحیح دانسته است:

لمبارزة على بن أبى طالب لعمرو بن عبدود یوم الخندق أفضل من أعمال أمتى إلى یوم القیامة (الحاكم وتعقب عن بهز بن حكیم عن أبیه عن جده . قال الذهبى : صح)

السیوطی، جلال الدین أبو الفضل عبد الرحمن بن أبی بكر (متوفاى911هـ)، جامع الاحادیث (الجامع الصغیر وزوائده والجامع الكبیر)، ج7 ، ص 108، طبق برنامه الجامع الكبیر.

مبارزه علی بن ابی طالب با عمرو بن عبدود در روز خندق برتر از عبادت تمام امتم تا روز قیامت می‌باشد. این روایت را حاكم نیشابوری به نقل از بهز بن حكیم از پدرش و او از جدش نقل كرده است و ذهبی می گوید: این روایت صحیح است.

از طرفی وقتی به كلام بزرگان اهل سنت مراجعه می كنیم در می‌یابیم كه این حدیث به حدی مشهور بوده كه بزرگان اهل سنت آن را بطور قطع پذیرفته اند؛ چنانكه قاضی ایجی در كتاب «المواقف» در باب فضائل امیر المؤمنین علیه السلام می نویسد :

الرابع الشجاعة : تواتر مكافحته للحروب ولقاء الأبطال وقتل أكابر الجاهلیة حتی قال صلی الله علیه وسلم یوم الأحزاب (لضربة علی خیر من عبادة الثقلین) وتواتر وقائعه فی خیبر وغیره .

الإیجی، عضد الدین (متوفاى756هـ)، كتاب المواقف، ج 3 ، ص 628 ، تحقیق: عبد الرحمن عمیرة، ناشر: دار الجیل، لبنان، بیروت، الطبعة: الأولى، 1417هـ، 1997م.

چهارم شجاعت حضرت علی (علیه السلام): رویارویی علی [علیه السلام] با قهرمانان عرب در جنگ ها و كشتن بزرگان مشركان ، متواتر است تا آنجایی كه رسول خدا در جنگ احزاب در باره ایشان فرمود : ضربت علی در خندق برتر از عبادت جن و انس است .و جنگهای ایشان در خیبر و غیر آن متواتر است.

سعد الدین تفتازانی یكی دیگر از بزرگان اهل سنت نیز می‌گوید: شجاعت حضرت علی (علیه السلام) مشهور تر از این است كه قابل بیان باشد:

وأیضا هو أشجعهم یدل علیه كثرة جهاده فی سبیل الله وحسن إقدامه فی الغزوات وهی مشهورة غنیة عن البیان ولهذا قال النبی صلی الله علیه وسلم لا فتی إلا علی ولا سیف إلا ذو الفقار وقال صلی الله علیه وسلم یوم الأحزاب لضربة علی خیر من عبادة الثقلین

شرح المقاصد فی علم الكلام ، سعد الدین التفتازانی (متوفای791هـ) ، ج 2 ، ص 301 ، ناشر : دار المعارف النعمانیة - باكستان - 1401هـ - 1981م ، الطبعة : الأولی .

 همچنین حضرت علی [علیه السلام] شجاع ترین مردم است، فراوانی پیكارها و كارهای خوب او در جنگها دلیل بر شجاعت اوست. شجاعت ایشان امری مشهور و بی نیاز از بیان است؛ به همین جهت رسول خدا در باره وی فرمود : جوانمردی نیست جز علی، و شمشیری نیست مگر ذوالفقار ، و در روز جنگ احزاب فرمود : یك ضربه شمشیر علی از عبادت جن و انس بهتر است .

فخررازی یکی دیگر از علمای بزرگ اهل سنت این روایت شریف را در کتابش این گونه می آورد:

لمبارزة علی علیه السلام مع عمرو بن عبد ود ( العامری ) أفضل من عمل أمتی إلى یوم القیامة ، فلم یقل مثل عمله بل قال : أفضل كأنه یقول : حسبك هذا من الوزن والباقی جزاف .

الرازی الشافعی، فخر الدین محمد بن عمر التمیمی (متوفاى604هـ)، التفسیر الكبیر أو مفاتیح الغیب، ج 32 ، ص ، 31 ، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م.

مبارزه علی بن ابی طالب با عمرو بن عبدود در روز خندق برتر از عبادت تمام امتم تا روز قیامت می‌باشد. در این روایت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نفرمود: که مثل عمل امتم می باشد؛ بلکه فرمود: افضل از اعمال امتم می باشد و این می رساند که همین یک عمل حضرت علی (علیه السلام ) برای حضرت کافی است و بقیه اعمالش زیادی می باشد.

صاحب تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، نیز این حدیث شریف را این گونه می آورد:

مبارزة علی مع عمرو بن عبد ودّ أفضل من عمل أمتی إلى یوم القیامة ) وكأنه قال: هذا لك بذلك والباقی علیّ.

النیسابوری ، نظام الدین الحسن بن محمد بن حسین المعروف بالنظام الأعرج (متوفاى 728 هـ)، تفسیر غرائب القرآن ورغائب الفرقان، ج 6، ص 538، تحقیق: الشیخ زكریا عمیران، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1416هـ - 1996م.

مبارزه علی بن ابی طالب با عمرو بن عبدود در روز خندق برتر از عمل امتم تا روز قیامت می‌باشد. گویا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: این جایزه برای شما است در مقابل این عمل و باقی نیز بر عهده من می باشد.

شارح نهج البلاغه ابن ابی الحدید نیز سخن استادش ابو الهذیل را در مورد اینكه عمل حضرت علی (عله السلام ) ‌در روز خندق افضل از تمام اعمال مهاجرین و انصاری می‌باشد بصورت ذیل می‌آورد:

قال شیخنا أبو الهذیل وقد سأله سائل أیما أعظم منزلة عند الله ، علی أم أبو بكر ؟ فقال : یا بن أخی ، والله لمبارزة علی عمراً یوم الخندق تعدل أعمال المهاجرین والأنصار وطاعاتهم كلها وتربی علیها فضلاً عن أبی بكر وحده .

إبن أبی‌الحدید المدائنی المعتزلی، ابوحامد عز الدین بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاى655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج19، ص26، تحقیق: محمد عبد الكریم النمری، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م.

ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه می‌گوید: شخصی از استاد ما ابو الهذیل سؤال كرد آیا منزلت و جایگاه ابوبكر در نزد خداوند بزرگ می‌باشد یا علی (ع)؟ استاد در جواب گفت: ای پسر برادرم وقتی علی با عمرو عبدود در روز خندق به مبارزه بر خواست این عملش برابری كرد با اعمال و طاعات تمام مهاجرین و انصار و از اعمال آنها بزرگتر نیز بود چه رسد از عمل ابی بكر به تنهایی.

در جای دیگر نیز ایشان جریان روز خندق را از حذیفه بن یمان بصورت ذیل می آورد:

عن حذیفة بن الیمان ما یناسب هذا ، بل ما هو أبلغ منه ، روى قیس بن الربیع عن أبی هارون العبدی ، عن ربیعة بن مالك السعدی ، قال : أتیت حذیفة بن الیمان فقلت : یا أبا عبد الله ، إن الناس یتحدثون عن علی بن أبی طالب ومناقبه ، فیقول لهم أهل البصیرة : إنكم لتفرطون فی تقریظ هذا الرجل ، فهل أنت محدثی بحدیث عنه أذكره للناس ؟ فقال : یا ربیعة ، وما الذی تسألنی عن علی ، وما الذی أحدثك عنه والذی نفس حذیفة بیده لو وضع جمیع أعمال أمة محمد صلى الله علیه وسلم فی كفة المیزان منذ بعث الله تعالى محمداً إلى یوم الناس هذا ، ووضع عمل واحد من أعمال علی فی الكفة الأخرى لرجح على أعمالهم كلها ، فقال ربیعة : هذا المدح الذی لا یقام له ولا یقعد ولا یحمل ، إنی لأظنه إسرافاً یا أبا عبد الله فقال حذیفة : یا لكع ، وكیف لا یحمل وأین كان المسلمون یوم الخندق وقد عبر إلیهم عمرو وأصحابه فملكهم الهلع والجزع ، ودعا إلى المبارزة فأحجموا عنه حتى برز إلیه علی فقتله والذی نفس حذیفة بیده لعمله ذلك الیوم أعظم أجراً من أعمال أمة محمد إلى هذا الیوم وإلى أن تقوم القیامة .

إبن أبی‌الحدید المدائنی المعتزلی، ابوحامد عز الدین بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاى655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج ج 19، ص 26- 27، تحقیق: محمد عبد الكریم النمری، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م.

ربیعه بن مالک می گوید: رفتم پیش حذیفه و گفتم ای ابا عبد الله! مردم در مورد مناقب و فضائل حضرت علی (علیه السلام) صحبت می کنند و اهل بصره به آنها می‌گویند: شما در مورد این مرد زیاده روی می‌کنید و آیا شما حدیث در این باره برای من ذکر می‌کنید که به مرم بگویم، ایشان گفت: اگر کسی از حضرت علی (علیه السلام) سوال کرد و یاسخن گفت و قسم به خدای که نفس حذیفه در دست اوست اگر تمام اعمال امت پیامبر صلی الله علیه و آله را در یک کفه ترازو و یک عمل حضرت را در کفه دیگر قرار بدهد، عمل حضرت بر تمام اعمال امت رجحان و برتری پیدا می کند.

 ریبعه می گوید: این حرف شما در مورد حضرت قابل پذیرش و تحمل نیست و من گمان می کنم که زیاده روی در حق حضرت می باشد، حذیفه در جواب می گوید: این ناکس، چگونه قابل تحمل نیست، کجا بود مسلمین روز خندق؛ در حالیکه عمرو عبدو و اصحابش از خندق عبور کرد و همگی ترسیدن و مبارزه طلبیدن؛ تا اینکه حضرت علی (علیه السلام) به مبارزه بر خواست و او را کشت و قسم به خدا که نفس حذیفه بدست اوست این عمل حضرت از اعمال تمام امت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) تا روز قیامت برتر است.

تحریف روایت در برخی منابع اهل سنت:

از آنجائیکه فضائل حضرت علی (علیه السلام ) بی شمار است، قبول فضائل آن حضرت از جمله این فضلیت وصف نشدنی، برای برخی از علمای اهل سنت گران می‌شود، آمده اند دست به تحریف صحت این روایت شریف زده اند؛ تاشاید باعث کتمان فضلیت حضرت بشوند؛ چنانچه گذشت سیوطی بعد از نقل روایت از کتاب «المستدرک علی الصحیحین» حاکم نیشابوری، تصریح می‌کند که ذهبی این حدیث را صحیح می‌داند. اما امروزه در چاپهای موجود کتاب «المستدرك علی الصحیحن» حاكم نیشابوری با تعلیقه ذهبی ، عبارت «صح= صحیح است» تحریف شده است و به جای آن چنین آمده است:

قبح الله رافضیا افتراه.

الحاكم النیسابوری، ج 3 ، ص 34،

خدا روی رافضی که دروغ می بندد، زشت گرداند.

تصریح علمای اهل سنت به صحت روایات بهز بن حكیم:

با توجه به اینکه سند این روایت به بهز بن حكیم ختم می‌شود، و علمای اهل سنت از جمله یحیی بن معین در كتاب تاریخش در باره توثیق ایشان چنین می‌آورد:

وسألته عن بهز بن حكیم كیف حدیثه فقال ثقة.

در مورد بهز بن حكم سوال كردند ایشان گفتند كه ایشان ثقه می‌باشد.

یحیى بن معین أبو زكریا ( متوفای233هـ)، تاریخ ابن معین (روایة عثمان الدارمی)، ج 1، ص 82 ، تحقیق: د. أحمد محمد نور سیف، دار النشر: دار المأمون للتراث - دمشق - 1400

ابو داود نیز در باره احادیث ایشان چنین می گوید:

قال أبو داود بهز بن حكیم أحادیثه صحاح.

الخزرجی الأنصاری الیمنی، الحافظ الفقیه صفی الدین أحمد بن عبد الله  (متوفای329هـ )، خلاصة تذهیب تهذیب الكمال فی أسماء الرجال، ج 1، ص 381، تحقیق: عبد الفتاح أبو غدة دار النشر: مكتب المطبوعات الإسلامیة/دار البشائر - حلب / بیروت،‌ الطبعة: الخامسة 1416 هـ

ابو داود می‌گوید: احادیث بهز بن حکیم از جمله احادیث صحیح می باشد.

باتوجه مطالب فوق به خوبی می‌تواند بدست که سند این روایت کاملاً صحیح می باشد و علمای اهل سنت به صحت سند آن اعتراف دارند.

ب) نقل روایت فوق در کتب شیعیان:

با مراجعه به كتب شعیان به خوبی در می‌یابیم كه علمای شیعه این روایت را که بیانگر یکی از فضائل بی شمار حضرت علی(علیه السلام ) می باشد آن قدر واضح و روشن تلقی می‌کنند که در بسیار موارد ذکر سند آن خود داری کرده اند؛ اما با این حال آن را در کتب مختلف از علما می‌توان یافت از جمله در پاورقی كتاب خصال شیخ صدوق چنین آمده است:

زاد فی نسخة من المخطوطة «فقال رسول الله صلى الله علیه وآله فی حقی : لضربة على یوم الخندق أفضل من أعمال الثقلین» : وقال علیه السلام «برز الاسلام كله إلى الكفر كله».

الصدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین (متوفاى381هـ)، الخصال، ص 580، تحقیق، تصحیح وتعلیق: علی أكبر الغفاری،‌ ناشر: منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة فی قم المقدسة، سال چاپ 1403 - 1362

در نسخی خطی آمده است كه امیر المومنین (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم ) در حق من فرموده است كه ضربت علی (علیه السلام) در روز خندق افضل و بر تر از اعمال ثقلین می‌‌‌باشد و همچنین حضرت فرمود: دراین روز تمام اسلام در مقابل تمام كفر قرار گرفت.

سید ابن طاووس یكی دیگر از علمای بزرگ شیعه این روایت را در كتابش این گونه می‌آورد:‌

ومن كتاب صدر الأئمة عندهم موفق بن أحمد المكی أخطب خوارزم بإسناده أن النبی ( ص ) قال : لمبارزة علی بن أبی طالب لعمرو بن عبد ود أفضل من أعمال أمتی إلى یوم القیامة

ابن طاووس الحلی، ابی القاسم علی بن موسی (متوفای664هـ)، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ص،60چاپخانه: الخیام ـ قم، چاپ: الأولى1399.

از کتب اولیه که در نزد بزرگان صدر اسلام وجود داشته و سندش نیز موافق با سندی بن احمد المکی و اخطب خوارزم می باشد: پیامبر (ص) فرمود: مبارزه و جنگ کردن علی بن ابی طالب (علیه السلام)  با عمرو بن عبدود افضل و برتر از اعمال تمام امت من؛ تار روز قیامت می باشد.

در جای دیگر نیز می گوید قبلا این روایت را از منابع اهل سنت ذكر كرده ام:

قد تقدمت الأخبار من صحاح الأربعة المذاهب بأوصاف علی بن أبی طالب علیه السلام ، وأقروا بالعجز عن حصر ما جمع له من المناقب ، ومما بلغ إلیه الخطیب صاحب تاریخ بغداد وهو من أعیان المخالفین لأهل البیت علیهم السلام روایته فی التاریخ المشار إلیه ما هذا لفظه : عن لؤلؤ بن عبد الله القیصری یرفعه عن النبی صلی الله علیه وآله أنه قال: لمبارزة علی بن أبی طالب علیه السلام لعمرو ابن عبد ود یوم الخندق أفضل من أعمال أمتی إلى یوم القیامة .

ابن طاووس الحلی، ابی القاسم علی بن موسی (متوفای664هـ)، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ص 514چاپخانه: الخیام ـ قم، چاپ: الأولى1399.

 در صحاح مذاهب چهار گانه اهل سنت، روایات فراوانی در مورد مناقب و فضائل حضرت علی (علیه السلام) گذشت و آنها اقرار نموده اند كه از شمارش و جمع آوری مناقب آن حضرت عاجز هستند. خطیب بغدادی كه از بزرگان مخالفین اهل بیت (علیهم اسلام) می باشد در تاریخش روایت را با این لفظ می آورد : لؤلؤ بن عبدالله قیصری به صورت مرفوع از رسول خدا (صلی الله علیه و آله سلم) نقل می‌كند : حضرت موقعی كه امیر المومینن (علیه السلام) با عمرو بن عبدود در روز خندق به مبارزه بر خواست فرمود: این مبارزه افضل و برتر از اعمال امتم تا روز قیامت می‌باشد.

علامه حلی از بزرگان شیعه در کتاب منهاج الکرامه، این روایت چنین می آورد:

وعن حكیم ، عن أبیه ، عن جده ، عن النبی صلى الله علیه وآله وسلم أنه قال : لمبارزة علی بن أبی طالب لعمرو بن عبد ود یوم الخندق أفضل من عمل أمتی إلى یوم القیامة .

الحلی، الحسن بن یوسف بن المطهر (متوفای726 هـ)، منهاج الكرامة فی معرفة الإمامة، ص ، 91تحقیق: عبد الرحیم مبارك ، ناشر: مؤسسة عاشوراء للتحقیقات والبحوث الإسلامیة - مشهد : تاسوعا ، 1379 .

 حکیم از پدرش و ایشان از جدش نقل می کند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود: مبارزه و جنگ کردن علی بن ابی طالب (علیه السلام)  با عمرو بن عبدود افضل و برتر از اعمال تمام امت من؛ تا روز قیامت می باشد.

آیت الله نمازی شاهردوی یكی دیگر از علمای شیعه در این باره می‌نویسد:

الروایات النبویة من طرق العامة والخاصة فی أن ضربة علی (علیه السلام) یوم الخندق ، وقتله عمرو بن عبد ود أفضل من أعمال أمته إلى یوم القیامة.

النمازی الشاهرودی، الشیخ علی (متوفای1405هـ)،‌مستدرك سفینة البحار، ج 7 ص 439 تحقیق: تحقیق وتصحیح: الشیخ حسن بن علی النمازی،‌ ناشر: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة، چاپ: 1418.

روایات نبوی از طریق شیعه و سنی بدست ما رسیده است، در مورد اینكه ضربت حضرت علی (علیه السلام) در روز خندق و قتل عمرو عبدود به دست ایشان در این روز افضل از اعمال امت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) تا روز قیامت می‌‌باشد.

عدم نیاز فضلیت به سند

با توجه به مطالب بیان شده ثابت نمودیم که سند این روایت صحیح است و در کتابهای شیعه و سنی نقل شده است. اما از طرفی حتی بر فرض عدم صحت سند؛ از آنجایی که این روایت در باب فضائل می‌باشد، طبق فرموده علمای شیعه و سنی روایاتی كه و در باب فضائل باشد، نیاز به بررسی سندی ندارد.

نظر علمای اهل تسنن :

مقدسى در مورد روایت كه در باب فضلیت باشد چنین مى‌گوید :

فصل فی العمل بالحدیث الضعیف وروایته والتساهل فی أحادیث الفضائل دون ما تثبت به الأحكام والحلال والحرام والحاجة إلى السنة وكونها بیانا للقرآن یحب اتباعه.

ولأجل الآثار المذكورة فی الفصل قبل هذا ینبغی الإشارة إلى ذكر العمل بالحدیث الضعیف والذی قطع به غیر واحد ممن صنف فی علوم الحدیث حكایة عن العلماء أنه یعمل بالحدیث الضعیف فیما لیس فیه تحلیل ولا تحریم كالفضائل وعن الإمام أحمد ما یوافق هذا ...

  المقدسی، الإمام أبی عبد الله محمد بن مفلح (متوفای 763هـ) ،الآداب الشرعیة والمنح المرعیة ج 2 ، ص 285، تحقیق : شعیب الأرنؤوط / عمر القیام، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بیروت ، الطبعة الثانیة 1417هـ - 1996م

... قبل از بیان آثارى كه در این فصل ذكر شده سزاوار است كه به مسأله عمل به حدیث ضعیف اشاره شود. آنچه را كه علماى علوم حدیث قطع دارند این است كه به حدیث ضعیفى كه در مورد حلال و حرام نباشد بر طبق آن عمل مى‌شود؛ مانند روایاتى كه در باب فضائل است. و از امام احمد موافق این نظر نقل شده است.

علاء الدین مرداوى حنبلى نیز همین مطلب را در كتابش آورده است.

المرداوی المقدسی الحنبلی، علاء الدین أبو الحسن علی بن سلیمان بن احمد بن محمد (متوفای885 هـ)، التحبیر شرح التحریر فی أصول الفقه ، ج 4، ص 1944، تحقیق : د. عبد الرحمن الجبرین، د. عوض القرنی، د. أحمد السراح ، ناشر : مكتبة الرشد - السعودیة / الریاض ، الطبعة : الأولى ، 1421هـ ـ 2000م

 نووى نیز یكی دیگر از علمای اهل سنت در این باره مى‌گوید :

أهل العلم متفقون على العمل بالضعیف فی غیر الأحكام وأصول العقائد.

النووی الشافعی، محیی الدین أبو زكریا یحیى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفای676 هـ)، المجموع، ج 5 ، ص 62، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع، التكملة الثانیة.

علماء در عمل به خبر ضعیفى كه در باره احكام و اصول عقائد نباشد؛ اتفاق دارند.

نتیجه :

وقتی به روایات شیعه و سنی در باب فضائل امیر المومین (علیه السلام)  مراجعه می‌كنیم به خوبی در می‌یابم كه فضائل بی شمار امیر المؤمنین (علیه السلام) به قدری می‌باشد كه قابل شمارش نیست و یكی از فضائل بی شمار آن حضرت كه در روایات صحیح شیعه و سنی آمده این است كه یك ضربت حضرت در روز خندق با اعمال تمام مخلوقین خداوند، تا روز قیامت برابری می‌كند.



[ ]
[ مرتبط با ] : امیرالمومنین علی علیه السلام
ن : امیرعباس کریمی
ت : یکشنبه 20 اردیبهشت 1394
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Do compression socks help with Achilles tendonitis? دوشنبه 27 شهریور 1396 05:15 ب.ظ
You need to be a part of a contest for one of the best blogs on the internet.
I am going to highly recommend this web site!
http://arlindasteffan.wordpress.com/category/hammer-toe چهارشنبه 18 مرداد 1396 05:51 ب.ظ
Valuable information. Lucky me I found your
site unintentionally, and I am stunned why this twist of fate didn't came about in advance!
I bookmarked it.
Lorene دوشنبه 16 مرداد 1396 05:53 ب.ظ
Remarkable! Its actually awesome article, I have
got much clear idea on the topic of from
this paragraph.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر